Treklövern - en chans att påverka

 

Treklövern är en kvalitetssäkringsprocess där en bedömargrupp undersöker och utvärderar några närbesläktade ämnen (”huvudområden”) på Linnéuniversitetet, Mittuniversitet och Karlstads universitet.

Bedömningsunderlaget består av självvärderingsrapporter skrivna av de huvudområden som ska utvärderas, granskning av ett antal
självständiga arbeten samt intervjuer med studenter och personal på respektive lärosäte. Bedömargruppens slutsatser och förslag sammanfattas slutligen i tre rapporter; en för varje lärosäte.

Om bedömargruppen

Bedömargruppen består av tre lärare och tre studentrepresentanter från de olika lärosätena, ämneskunniga från andra lärosäten samt en extern arbetslivslivsrepresentant, dvs. totalt nio personer. Uppdraget löper över höst- och vårtermin, tar uppskattningsvis 80-100 arbetstimmar och arvoderas med från 20 700 kronor. Universitetet bekostar de eventuella 1-2 inrikesresor med övernattning som kan tillkomma.

Studentrepresentanten jobbar nära de andra två lärosätenas studentrepresentanter, förväntas behärska svenska i tal och skrift och själv läsa något av de ämnen/huvudområden som granskningen gäller. I första hand prioriteras sökande som vid ansökningstillfället läser sin tredje eller fjärde termin.  

Läs mer om Studentrepresentation i Treklövern.pdf

Studenter att intervjua

Bedömargruppen vill även intervjua en grupp om 4-6 studenter för att få deras bild av hur utbildningen fungerar och vilka förutsättningar studenterna har. Intervjuerna hålls via Zoom/motsvarande och tar ca. 45 minuter att genomföra. De studenter som intervjuas gör det anonymt i förhållande till det egna lärosätets undervisande personal. Det utgår ingen ersättning till de som intervjuas.

Exempel på intervjufrågor kan vara:

  • Hur upplever ni ert inflytande över utbildningen? Tas era åsikter tillvara? Hur kan ni motiveras till att svara på kursutvärderingarna?
  • Hur upplever ni att utbildningen är uppbyggd, från första till sista termin, eller grundnivå till avancerad nivå? Känns det som att ni har rätt kunskaper med er för att kunna genomföra kursmomenten?
  • Finns det balans mellan praktiska och teoretiska moment i utbildningen? Får du med dig det du behöver för att kunna utvecklas akademiskt OCH i relation till ditt yrkesval? Känner du att du har de kunskaper som krävts i och av branschen?
  • Har ni diskuterat generativ AI i utbildningen? Finns det riktlinjer för användningen av AI i examinationer?

Tidsplan

ht25

KLUSTER 2: Statsvetenskap, Freds- och utvecklingsstudier (Samvete, LiK)

  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i bedömargruppen är 250316
  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i intervjugruppen är 260108
ht25

KLUSTER 4: Geografi, Kulturgeografi, Turismvetenskap (KalmarESS)

  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i bedömargruppen är 250316
  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i intervjugruppen är 260108
ht25

KLUSTER 13: Kemiteknik, Miljö- och energisystem, Miljöteknik, Energiteknik, Mät- och kartteknik, Byggteknik och byggnadsteknik, Bioenergiteknik, Civilingenjör (kemiteknik, energi- och miljöteknik), Högskoleingenjör (energiteknik, lantmäteriteknik och geografisk IT, energi- och miljöteknik, miljöteknik, byggteknik, byggnadsteknik)  (VÄXT, CNAS)

  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i bedömargruppen är 250316
  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i intervjugruppen är 260108
ht25

KLUSTER 19: Historia, Religionsvetenskap, Kulturstudier, Arkeologi, Koloniala & postkoloniala studier, Interkultur (Viska, LiK)

  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i bedömargruppen är 250316
  • Deadline för intresseanmälningar för att som student ingå i intervjugruppen är 260108

Samtliga intresseanmälningar görs till nick@linnek.se och därefter beslutar Linnékårens styrelse vem/vilka som utses.  

 

Kontaktperson på respektive fakultetsnivå är:

Ekonomihögskolan – Diana Axelssson Olsson

Fakulteten för teknik  – Madeleine Andrén

Fakulteten för samhällsvetenskap – Ellinor Platzer

Fakulteten för hälso- och livsvetenskap – Helena Andersson

Fakulteten för konst och humaniora – Linda Liedström och Jessica Linde.  

Nämnden för lärarutbildningen – Ulrica Åleheim

 

Rapporter från tidigare genomförda Treklöverutvärderingar

(uppdaterad 241125)
 

Biblioteks- och informationsvetenskap (HT18)

Bild, bildpedagogik, musikpedagogik, pedagogik, pedagogiskt arbete, specialpedagogik (ht21)

Biologi (VT19)

Biomedicinsk laboratorievetenskap (HT20)

Biomedicinsk vetenskap (HT20)

Civilekonomexamen (HT18)

Datateknik (HT20)

Datavetenskap (HT20)

Design(VT22) 

Elektroteknik (ht21) 

Elektroteknik, elektronik, fysik, matematik, teknik, teknisk fysik, grafisk teknik (ht21) 

Engelska (HT20)

Farmaci (HT20) 

Filmvetenskap (HT19)

Franska (HT20)

Fysik (ht21) 

Företagsekonomi (HT18)

Genusvetenskap (HT19)

Geografi (VT19) 

Högskoleingenjör inom mjukvaruteknik (HT20)

Idrottsvetenskap (VT20)

Industriell ekonomi, högskoleingenjör (VT20)

Informatik (HT18) 

Journalistik (HT18) 

Kemi (VT19) 

Konst och bildvetenskap (HT19)

Kreativt skrivande (HT19)

Kulturgeografi (VT19)

Ledarskap och organisation (HT19)

Litteraturvetenskap (HT19)

Maskinteknik (VT20)

Matematik (ht21)

Medie- och kommunikationsvetenskap (HT18)

Medieteknik (HT20)

Miljövetenskap (VT19)

Musik (VT22)

Musikvetenskap (HT19)

Nationalekonomi (HT18)

Optometri (HT20)

Psykologi (VT19)

Rättsvetenskap (HT19)

Sjöfartsvetenskap (VT20)

Skogs- och träteknik (VT20)

Socialt arbete (HT21)  

Sociologi (HT19)

Spanska (HT20)

Statistik (HT18)

Svenska som andraspråk (HT19)

Svenska språket (HT19)

Teknik (ht21) 

Turismvetenskap (VT19)

Tyska (HT20)

Yrkeskunnande och teknologi (VT20)