Råd och stöd

Vid problem ska du…

  1. I första hand vända dig till examinator eller kursansvarig.
  2. Ta hjälp av utbildningsansvarig i din utbildningsförening.
  3. Kontakta Linnékårens utbildningsbevakare vid generella kursproblem eller våra student- och doktorandombud om du känner dig felaktigt behandlad eller är osäker på vad som gäller.

Studiemiljö

På en institution är det prefekten som är chef och har arbetsmiljöansvar. Har du synpunkter på din arbetsmiljö kan du därför vända dig till prefekten, till studerandeskyddsombudet, till fakultetens skyddsombud eller höra av dig till Linnékåren.

Kränkningar av olika slag ska anmälas universitetet. Läs mer på https://lnu.se/student/under-studierna/diskriminering-trakasserier-och-krankningar eller vänd dig till studentombudet.

Kursvärdering

Du ska kunna göra en anonym kursvärdering efter avslutad kurs. Utnyttja möjligheten så lärarna kan förbättra kursen! Kursvärderingarna ska sammanfattas, kommenteras och återkopplas av kursansvarig lärare. Resultatet och planerade förändringar ska redovisas till de som läser kursen nästa gång. Maila arkiv@lnu.se för att komma åt kursvärderingar som gjorts i andra kurser.  

Fuska inte

Undvik fusk genom att:

  • Läsa Linnékårens sida om fusk och plagiat
  • Delta på UB:s öppna föreläsningar och workshops och på Studieverkstadens “Så lyckas du med dina studier”.
  • Läs Ingmar Anderssons Hur pluggar du? som ger tips om studieteknik.
  • Sätt dig in i vilka regler som gäller för det specifika examinationstillfället och följ dem. Fråga vid minsta osäkerhet!
  • Undvik tidspress! Börja i god tid och lämna in i god tid.
  • Låt bli att titta på andras arbeten och låt inte andra titta på ditt.
  • Formulera dina egna svar. Det är ditt arbete som ska bedömas.
  • Redogör tydligt för dina källor och vad du låtit dig ”inspireras” av.
  • Korrekturläs med fokus på citat och referenser.
  • Ha koll på vad du tar med in i tentasalen! Påpeka misstag själv!

 

En avstängning skapar stora problem! Be om mer tid, låt bli att lämna in uppgifter, hoppas få en komplettering, satsa på omtentan eller läs om kursen istället för att fuska.

ChatGPT och AI

ChatGPT är mest användbart och skapar minst problem när det används som komplement till din egen inlärning, kurslitteraturen och föreläsningsmaterialet. Använd det för att öka din förståelse för ämnet, exempelvis för att göra sammanfattningar, skapa övningsfrågor eller ge feedback på kvaliteten i dina egna texter. Se det som ett bollplank för utveckla, utmana, variera och nyansera dina egna kunskaper och texter snarare än som ett verktyg som gör arbetet åt dig.  

Det är sällan lämpligt att använda ChatGPT under pågående examination och är inte en ersättning för kurslitteraturen, din egen analysförmåga eller kritiska tänkande.
Om AI-verktyg får användas bör du så tydligt som möjligt anger  på vilket sätt, till vad och i vilka delar av arbetet du gjort det.

Det är du själv som ansvarar för arbetets tillförlitlighet. Det innebär bland annat att du behöver faktagranska text och data genom att kontrollera dem mot andra, mer pålitliga och vetenskapliga källor. ChatGPT är inte en originalkälla!
Använd aldrig material som du inte själv förstår, kan förklara eller stå för.

Parafrasera, dvs. omformulera genererad text med egna ord så det verkligen blir ditt språk, dina ordval och tankar. Att byta ut ett ord här och där är inte tillräckligt! Alternativt kan du citera den genererade texten enligt gällande citatregler. Om du använder Harvardsystemet så skulle det kunna se ut så här:

I löpande text: (ChatGPT, 2023)

I källförteckningen: (2023). GPT-3.5 [Språkmodell]. OpenAI. Hämtad från https://openai.com/

Om du använt ChatGPT till annat än text kan du lägga till ett stycke i stil med ”Texten är min egen men ChatGPT har använts för att skapa lämplig struktur och för korrekturläsning.”

Du vet inte på förhand hur andra studenter väljer att använda ditt arbete, och det kan i värsta fall få stora konsekvenser för er båda. Vid individuell examination eller hemtentamen ska du därför:

  • Aldrig diskutera uppgifter eller lösningsförslag med andra
  • Aldrig dela med dig eller sprida svar/lösningsförslag
  • Aldrig be om eller ta del av andras svar/lösningsförslag

 

Ta ansvar för det du lämnar in genom att agera etiskt, tydligt och transparent för att inte riskera att bli avstängd för fusk eller plagiat!

Sjukdom

Sjukanmäl dig på Försäkringskassan redan första dagen. Exakt vad du behöver göra ser du på https://tinyurl.com/nm3tuvf5

Universitetet gör inga individuella anpassningar av
kurser eller examination för den som varit sjuk, så missar du hela kurser kommer du efter i studierna. Ta kontakt med till exempel programansvarig och studievägledare för att diskutera dina fortsatta studier och lägg upp en individuell studieplan för att komma tillbaka så snabbt som möjligt. Se https://lnu.se/student/stod-och-service/studenthalsan/om-du-blir-sjuk/ 

CSN tar hänsyn till sjukdom men behöver intyg. Sätt dig in i vad som gäller på https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/sjuk.html

Grupparbete

Grupparbete ingår i många kurser, och det är därför viktigt att lära sig hur samarbetet blir så bra och effektivt som möjligt. En bra start kan vara att prova några av de digitala verktyg för smartare samarbete som UB listar.

Vid grupparbete är ni kollektivt ansvariga, vilket innebär att samtliga i gruppen kan bli straffade om en person fuskar. Ni saknar oftast möjlighet att själva plagiatkontrollera arbetet, vilket gör det svårt att i praktiken ta ansvar för hela arbetet. Linnékåren rekommenderar därför att ni:

  • Jobbar med personer som har sunda värderingar. Klargör förväntningar i grupparbeten och hantera problem tidigt.
  • Ber examinator redogöra för hur enskilda studenters bidrag ska särskiljas, dokumenteras och redovisas så att individuell bedömning kan göras, såvida det inte tydligt framgå av uppgiftsbeskrivningen
  • Diskuterar användning av källor med övriga gruppmedlemmar, omedelbart lyfta misstankar om plagiat med examinator samt att själva, i den mån det går, försöka plagiatkontrollera arbetet innan det lämnas in för examination
  • För gemensamma anteckningar om vem som gjort vad, när och i vilken ordning samt att behålla kopior av tidigare versioner, versionshistorik och individuella bidrag och arbetsmaterial till dess att uppgiften examinerats och betygsatts i Ladok.

 

Uppsala universitet har tagit fram bra information om det i Guide till att arbeta i grupp (PDF)

Utbildningsplan

Ett program består av ett antal kurser som är tänkta att läsas i viss följd. Ibland ställs krav på att du måste ha klarat en viss kurs eller tagit ett visst antal högskolepoäng för att få börja nästa kurs. Läs utbildningsplanen och de olika kursplanerna för att ta reda på vilka krav som ställs.

Kursplan

Kursplanen är ett juridiskt bindande dokument som beskriver kursens mål, innehåll och examinationsformer. Kursplanen måste följas av såväl lärare som studenter, så det är bra att ha läst den i förväg. Du kan söka efter kursplaner här.

Kurslitteratur

Listan över kurslitteratur finns sist i kursplanen. Dubbelkolla ändå med kursansvarig så att den verkligen gäller om du tänker skaffa den långt i förväg.

Schema

Ditt schema ska finnas tillgängligt minst en månad innan kursstart för att du ska hinna skaffa kurslitteratur och planera dina studier. Ordinarie examinationstillfällen ska anges men inte nödvändigtvis omtentor. Fråga din lärare om du är osäker! 

Sent publicerade scheman, förändringar av redan utannonserat schemat eller olika versioner av samma schema (till exempel att schemat i MyMoodle skiljer sig från det i TimeEdit) ska inte accepteras!

Obligatoriska moment

Obligatoriska moment ska framgå av kursplanen och av schemat. Vad som sägs i en studiehandledning, i Moodle eller i föreläsningssalen är irrelevant. Obligatoriska moment är inte examinerande och ger inga högskolepoäng men är något du måste ha deltagit på för att få slutbetyg på kursen. Obligatoriska moment dokumenteras som en ”resultatnotering” i Ladok. 

Universitetet har ingen skyldighet att erbjuda ett nytt tillfälle att ta igen ett missat obligatoriskt momentet vilket innebär att du endast kan ta igen det nästa gång kursen ges. Obligatoriska moment ska därför användas mycket sparsamt.

VFU och kostnader

Universitetets regler för tilldelning av VFU- eller praktikplatser ska vara förutsägbara, tydliga och transparenta, bland annat för att du ska kunna ta höjd för ökade kostnader under praktikperioden.

Utbildning i Sverige är avgiftsfri och innebär att du inte ska betala avgifter för din utbildning eller examination. Linnéuniversitetet tar dock för utbildning som startar efter 2011-07-31 ut studieavgift av den som inte är medborgare i en stat som omfattas av avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller i Schweiz (tredjelandsmedborgare).

Att utbildningen är avgiftsfri innebär inte att den är kostnadsfri. Du behöver själv stå för kostnader som uppstår för att kunna genomföra utbildningen, till exempel:

  • Boende
  • Resor till och från studieorten
  • Kurslitteratur, inkl. formelsamlingar, nothäften och sjökort
  • Personliga hjälpmedel som gradskivor, passare, miniräknare, dator, internetuppkoppling och viss programvara
  • Personligt skriv- och anteckningsmaterial som block och pennor
  • Kopiering och utskrifter
  • Visst förbrukningsmaterial som färg, penslar, lera, trä och textilier.
  • Övrigt som du antingen kan förväntas ha tillgång till eller kan använda privat, som vissa musikinstrument, viss idrottsutrustning, träningskläder och personligt utformad skyddsutrustning (till exempel individuellt formgjutna hörselskydd)

Universitetet har rätt att ta ut skälig ersättning för vissa saker som tillhandahålls i en kurs, till exempel kompendier eller förbrukningsmaterial som papper, färg, penslar och textilier).

Du ska inte behöva betala för att komma åt schema, laborationsuppgifter eller examinationsfrågor.

Om en kurs kan medföra extrakostnader för deltagarna, till exempel i form av studieresor eller material, så ska det framgå under punkten Övrigt i kursplanen. På motsvarande sätt ska särskilda kostnader i ett program framgå under rubriken Övrigt i utbildningsplanen.

CSN erbjuder i vissa fall tilläggsbidrag, tilläggslån och merkostnadslån.
Kostnader för examination som du begärt att få göra på annan ort (till exempel på en ambassad eller annat universitet) bekostas av dig själv.

Genvägar

Fusk och plagiat
Det är ditt ansvar att känna till regler om fusk och plagiat.
Årets lärare
Lärare spelar en avgörande roll i studenters utbildning
PhD
Actually, not all PhD students see themselves as students, but you are!

Har du frågor?

Kontakta oss på mejl, telefon, facebook eller fyll i formuläret så svarar vi dig så snart vi kan
MÅN-FRE 09:00 - 11:30