Bli studentrepresentant
Detta är en av de största och kanske mest betydelsefulla möjligheterna studenterna har gällande studentinflytande och påverkansarbete. En studeranderepresentant är en student på universitetet som är tillsatt av studentkåren att föra studenternas talan i det som kallas för beredande eller beslutande organ. Förslagsvis är man studeranderepresentant i ett organ som har koppling till det man studerar, exempelvis programråd eller kanske en anställningsnämnd för ny lektor.
Vad är Studeranderepresentant
Uppdraget som studeranderepresentant erbjuder dig en rolig erfarenhet, en merit på CV:t, möjligheten att påverka din utbildning och extra klirr i kassan. Som student har du rätt att vara representerad i alla beredande (förberedande) och beslutande organ inom universitetet.
”Organen” är beslutande eller beredande forum, råd eller kommittéer för frågor som rör dig som student på olika sätt. Det är allt från programråd som rör direkta frågor på ditt program, till Universitetsstyrelsen där bland annat rektor tar övergripande beslut på en väldigt hög nivå för universitetet.
En student kan oavsett vilken nivå hen studerar på, grundnivå eller doktorand, ansöka om att bli studentrepresentant. Studentrepresentanter får ett arvode av universitetet för möten de deltar i.
Studentrepresentanterna bjuds in till ett utbildningstillfälle för att få mer information om sitt uppdrag, strukturer som är bra att känna till. Det är Linnékåren i samarbete med Universitetskansliet som har utbildningen. Den är digital samt arvoderad. När vi har fastställt datum för utbildningen skickas inbjudan till de studentrepresentanter som ännu inte gått den.
Vad är Studerandeskyddsombud (SSO).
Studerandeskyddsombudet (SSO) företräder studenterna i olika sammanhang som rör den fysiska och psykosociala studiemiljön, t ex genom att påtala brister, delta i skyddsronder, ha synpunkter på förändringar och delta i arbetsmiljöarbetet tillsammans med universitetets skyddsombud.
Att vara SSO är ett förtroendeuppdrag där du blir vald av studentkåren och har tystnadsplikt, men du har inte själv ansvaret för arbets- eller studiemiljön. Det ansvaret ligger på respektive prefekt eller motsvarande ansvarig chef. Linnékårens ambition är att det ska finnas minst ett SSO per fakultet och ort. För att kunna bli SSO behöver du kunna tala och skriva obehindrat på svenska.
SFS anordnar regelbundet utbildningstillfälle där du under informella former får en genomgång av det du behöver veta för att kunna bli SSO, med fokus på vad uppdraget innebär, hur arbetsmiljöarbetet vid ett universitet fungerar och vart man kan vända sig för att rapportera problem.
SFS:s SSO-Handboken – En guide för studerandeskyddsombud (pdf)
Viktig information om uppdraget
Behöver jag ha erfarenhet av styrelsearbete?
Nej det behöver du inte. Alla studenter på LNU kan söka till att bli studeranderepresentant, det spelar ingen roll om du studerar första terminen eller är doktorand. Det som spelar roll är vilka förkunskaper eller vilken nivå på studier som är önskvärt till det specifika uppdraget. Exempelvis brukar doktorander vara önskvärda som studeranderepresentanter till exempelvis handledarkollegier. Vi brukar uppmana studenten till att kunna relatera till organet hen söker till. Söker man till ett programråd är man alltså även student på programmet, söker man till en anställningsnämnd kan man studera både på institutionen eller i vissa fall studera HR och rekrytering.
Reglerna skiljer sig åt för studenter på grund- och avancerad nivå och studenter på forskarnivå (doktorander).
Längre ner på sidan kan du se aktuella regler och rutiner gällande arvodet.
Studenter på forskarnivå blir kompenserade i tid. Hur mycket tid beror på vilket organ studenten är representant i. På FSV beslutades 2022 att doktorandrepresentanter ska få 30 timmar utöver universitetets generella regler
Börja med att titta i vårt register på den här sidan. Det är uppdelat på fakulteter och universitetsöverskridande organ. För de flesta organ och programråd framgår hur många platser som finns och vilka som är tillsatta. Om ett programråd inte finns i registret kan du kontakta oss på representant@linnek.se så undersöker vi saken.
Hur länge får jag sitta som studeranderepresentant?
Du blir tillsatt på ett år i taget, vilket innebär att om du blir tillsatt i augusti kan du sitta till nästa augusti utan att behöva söka igen. Linnékåren ser gärna att studentrepresentanter vill sitta kvar längre än ett år. Vill du som studentrepresentant bli entledigad kontaktar du representant@linnek.se och sammankallande för det organ du sitter i
Hur mycket tid behöver du lägga på uppdraget?
Vissa spenderar en kvart per termin på sitt uppdrag medan andra arbetar 3 timmar i månaden. Arbetsmängden kan skilja sig ganska mycket beroende på vilket organ som man som student är invald i. Exempelvis så behandlar fakultetsstyrelserna större och mer omfattande frågor än exempelvis ett prefekts beslutsmöte som vanligtvis redan är berett och går ganska fort.
Hur blir man studentrepresentant?
För att bli studeranderepresentant måste man bli tillsatt, något kårstyrelsen beslutar om. Genom att fylla i formuläret Bli Studentrepresentant kommer du föreslås att bli tillsatt under ett kårstyrelsesammanträde (förutsatt att det finns plats i organet du söker till). Kårstyrelsen har sammanträde ungefär en gång i månaden, och när du har blivit tillsatt kommer ditt namn att läggas in i registret och sammankallande för organet kommer att kontaktas av oss. Har du några frågor kring studeranderepresentation så svarar vi gärna på dem, kontakta representant@linnek.se.
Ansökningsformulär
Listor över samtliga studentrepresentanter. Senast uppdaterat juni 2024.
Kårstyrelsen tillsätter studeranderepresentanter och SSO varje månad.
Sista dag att söka för att bli tillsatt i november är: 10 november
Sista dag att söka för att bli tillsatt i december: 1 december
Vilken fakultet tillhör jag?
Här hjälper vi dig med vilken fakultet du tillhör genom din föreningstillhörighet. Flera föreningar inkluderar utbildningar på olika fakulteter. Maila oss på representant@linnek.se om du vill ha mer information eller kan du prata med din utbildningsförening.
Växjö
- Växt – Du tillhör fakulteten för teknik (FTK)
- Viska – Du tillhör antingen fakulteten för samhällsvetenskap (FSV) eller kultur och humaniora (FKH).
- Wädur – Du tillhör fakulteten för teknik (FTK)
- Samvete – Du tillhör fakulteten för samhällsvetenskap (FSV)
- S.MI.SK – Du tillhör antingen fakulteten för samhällsvetenskap (FSV) eller hälso- och livsvetenskap (FHL)
- Pedal – Du studerar till lärare och tillhör nämnden för lärarutbildning men troligen också andra fakulteter beroende på inriktning, exempelvis fakulteten för samhällsvetenskap
- Pax – Du tillhör fakulteten för samhällsvetenskap (FSV)
- Lips – Du tillhör fakulteten för hälso- och livsvetenskap (FHL)
- Klubb – Du tillhör fakulteten för kultur och humaniora (FKH)
- EHVS – Du tillhör fakulteten för ekonomihögskolan (FEH)
- EDBplus – Du tillhör fakulteten för ekonomihögskolan (FEH
- Champs – Du tillhör fakulteten för samhällsvetenskap (FSV)
Kalmar
- Meskalin – Du tillhör fakulteten för konst och humaniora (FKH)
- LiK – Du kan tillhöra fakulteten för konst och humaniora (FKH) eller samhällsvetenskap (FSV)
- SPIIK – Du tillhör fakulteten för teknik (FTK)
- Karolin – Du studerar till lärare och tillhör nämnden för lärarutbildning men troligen också andra fakulteter beroende på inriktning, exempelvis fakulteten för samhällsvetenskap.
- Lambda – Du tillhör fakulteten för teknik (FTK)
- KalmarEss – Du tillhör fakulteten för ekonomihögskolan (FEH)
- Humanus – Du tillhör antingen fakulteten för samhällsvetenskap (FSV) eller fakulteten för hälso- och livsvetenskap (FHL)
- CNaS – Du tillhör fakulteten för hälso- och livsvetenskap (FHL)
FEH = Fakulteten för ekonomihögskolan
FHL= Fakulteten för hälso- och livsvetenskap
FKH = Fakulteten för konst och humaniora
FSV = Fakulteten för samhällsvetenskap
FTK = Fakulteten för teknik
NLU = Nämnden för lärarutbildning
International students becoming student representatives
International students’ possibilities to impinge on their education as student representatives is inadequate. Almost all preparatory or decision-making organs don´t use English as working language, they all use Swedish. The reason of this is the Swedish law called “Språklagen (2009:600) that claims the Swedish language is the one to use in government workplaces.
The board of the Linneaus Union recognizes that there is a problematic situation that international students encounter when it comes to the possibilities to impinge on their education due to the law of the Swedish language.
As far as we know, only the international programs where the educational language is English, uses English as working language in the program board meetings. Otherwise all decision-making or preparatory organs uses Swedish as working language except for the Internationalization Committee. Temporary institutions sometime use English as working language, for example an Employment board.
Arvodering för möten från och med 2023-01-01
Detta är vad som gäller från 1 januari 2023.
- Ladda ner arvodesblanketten från LNUs medarbetarsida. Blanketten heter “Underlag för ersättning till uppdragstagare”.
- Du fyller i en blankett för varje månad du har varit på möten.
- Under “Arbetad tid” fyller du i tid vid rätt datum.
- Spara och skicka den ifyllda filen till ekonomiadministratören på berörd fakultet med kopia till den som är sammankallande för ditt organ. Kontakta representant@linnek.se eller sammankallande för ditt organ om du är osäker.
Vem betalar mitt arvode som studentrepresentant?
Det är LNU som står för arvodet som en studentrepresentant erhåller för sitt arbete. Du som studentrepresentant behöver ta kontakt med sammankallande för ditt organ om du har frågor kring detta.
Utbildningstillfället som Linnékåren tillsammans med Universitetskansliet bjuder in till är också arvoderat, även det av LNU.
Vad gäller kring arvodet?
2021 kom det nya Lokala Regler för studentrepresentation, det fastslogs också nya beslut gällande arvodet för studentrepresentanter. Det nya arvodet börjar gälla från och med 1 januari 2023.
Beslutet och detaljer för hur tiden räknas hittar du här. Där finns även information om reseersättning.
De Lokala Reglerna hittar du här.
Möten 1-2h 350 kr
Möten 3-4h 600 kr
Möten 5-6h 850 kr
Möten 7-8h 1100 kr
Genvägar
Postbeskrivningar
Fakulteten för Teknik
En fakultetsstyrelse är det högsta beredande organet för fakulteten. I fakultetsstyrelsen brukar dekanen, prodekanen, fakultetsanställda ledamöter, externa ledamöter och studeranderepresentanter sitta med.
Varje fakultetsstyrelse ansvarar inom sitt område för utbildning, forskning och samverkan med bland annat samhälle och näringsliv. Huvudansvaret är främst inom vetenskapliga, innehållsmässiga och kvalitetsrelaterade frågor, men även fördelning av resurser.
Det innebär att fakultetsstyrelsens uppgift är att:
- fatta beslut om verksamhetens organisation
- följa upp fakultetens utveckling i förhållande till strategiska planer och policys
- följa upp fakultetens utveckling med avseende på kvalitet i utbildning, forskning och samverkan
- fördela resurser ut till institutioner och enheter
- inrätta utbildningsprogram samt fastställa utbildningsplaner
- föreslå rektor inrättande eller avveckling av forskarämne
Dekanen är den högst uppsatta tjänstepersonen på fakulteten. De flesta fakulteter har ett dekans beslutsmöte samt en beredningsgrupp, ofta i nära anslutning till vartannat. Det är vanligt att det är samma studeranderepresentant som är invald till dessa möten och att hen sitter med i en styrelse till antingen studentkåren eller en utbildningsförening då det ofta är stora frågor som berörs och viss vana vid systemet är att rekommendera.
Varje institution leds av en prefekt. Vissa beslut behöver inte gå upp till dekanens eller fakultetsstyrelsens nivå, utan fattas av prefekten. Prefekts beslutsmöten brukar består av prefekten, administratör, institutionsanställd ledamot och studeranderepresentant. Ärenden som tas upp på prefekts beslutsmöten kan vara rutiner, policys och mer praktiska ärenden som rör kärnverksamheten.
På varje fakultet finns det ett utbildningsråd.
Utbildningsrådet brukar bereda ärenden på grund- och avancerad nivå till dekan och fakultetsstyrelse, liksom samordnar och följer upp kvalitetsarbetet inom utbildning.
Utbildningsrådets uppgift brukar bland annat innefatta att:
- bereda förslag till huvudområden för examina
- ta fram förslag till revidering och fastställande av utbildningsplaner
- ta fram förslag till programutbud
- bereda en plan för systematiskt kvalitetsarbete på fakulteten
I grundutbildningsorganisationen vid FTK bereds ärenden till fakultetsstyrelsen, dekan, prefekter samt universitetsförvaltningen. Därtill utgör organisationen en arena för att diskutera, förankra, ta del av och lämna synpunkter på grundutbildningsfrågor.
Grundutbildningsorganisationen har även i uppdrag att forma och stödja fakultetens systematiska kvalitetsarbete. I detta uppdrag ingår att, utifrån Linnéuniversitetets kvalitetspolicy och kvalitetsramverk, forma strukturer för fakultetens utbildningsnära kvalitetsarbete.
Grundutbildningsnämnden tar fram och uppdaterar stöddokument och rutiner för utveckling av utbildning inom fakulteten.
Anställningsnämnden bereder anställningsärenden till dekan och rektor. Nämnden begär in och analyserar akutlåtanden, handlingar och tjänsternas omfattning i förhållande till de sökandes kompetens och erfarenhet. Nämnden består av en ordförande, ansvarig prefekt i ärendet, ämnesansvarig, handläggare från personalavdelningen samt en studeranderepresentant.
I handledarkollegierna på de olika fakulteterna kan arbetsordningen se lite olika ut. Det huvudsakliga arbetet är att alla huvudhandledare tillsammans med examinatorer och studeranderepresentanter samlas och bereder ärenden för dekan och fakultetsstyrelse.
Handledarkollegiet bereder ärenden så som:
- inrättande av ämnen på forskarnivå
- utlysning av doktorandanställning och framställning av anställningsprofil
- allmänna studieplaner: nya och reviderade
- byte av handledare, biträdande handledare och examinator
- uppföljningsrapporter av forskningstid
Det är endast doktorander som kan vara studeranderepresentanter i handledarkollegierna.
Kursplaneutskottets uppgift är att granska nya kursplaner, och kursplaner som ska revideras, och se till att de är tydliga, lättöverskådliga och studenträttsliga. Huvudfokus är på utformningen av kursplanerna, överensstämmelse mellan de uppsatta målen, innehåll, undervisningsformer och examination. Utskottet brukar bestå av lärare från olika ämnen, administratör från fakulteten och studeranderepresentant.
Programråden arbetar för en långsiktig och strategiskt hållbar utveckling av programmen inom fakulteterna. Programråden kan bestå av lärarrepresentanter, programansvarig, sekreterare från administrationen samt studeranderepresentanter.
Programrådets uppgift är bland annat:
- att programvärderingar och kursvärderingar följs upp och återrapporteras
- att arbeta för samverkan mellan akademi och arbetsliv/branschsektor sker som en naturlig del i utbildningen
Fakulteten för Samhällsvetenskap
En fakultetsstyrelse är det högsta beslutande organet för fakulteten. I fakultetsstyrelsen brukar dekanen, prodekanen, fakultetsanställda ledamöter, externa ledamöter och studeranderepresentanter sitta med.
Varje fakultetsstyrelse ansvarar inom sitt område för utbildning, forskning och samverkan med bland annat samhälle och näringsliv. Huvudansvaret är främst inom vetenskapliga, innehållsmässiga och kvalitetsrelaterade frågor, men även fördelning av resurser.
Det innebär att fakultetsstyrelsens uppgift är att:
- fatta beslut om verksamhetens organisation, verksamhetsplan och budget
- ha ett övergripande ansvar för styr- och kvalitetsdokument
- följa upp fakultetens utveckling med avseende på kvalitet i utbildning, forskning och samverkan
- fördela resurser ut till institutioner och kunskapsmiljöer
- utnämner hedersdoktorer
- fastställer anställningsprofil för professorsrekrytering
- inrättar forskarutbildningsämnen och fastställer allmänna studieplaner
- fastställer utbildningsplaner på grund- och avancerad nivå
- inrättar huvudområde
Dekanen är fakultetens högsta chef och har tillsammans med fakultetsstyrelsen det övergripande ansvaret för fakultetens hela verksamhet. De flesta fakulteter har ett dekans beslutsmöte samt en beredningsgrupp, ofta i nära anslutning till varandra. Det är vanligt att studeranderepresentanten som ingår här sitter med i en styrelse till antingen Linnékåren eller en utbildningsförening då det ofta är stora frågor som berörs och viss vana vid systemet är att rekommendera.
Beslut som dekanen fattar är bland annat:
- fastställande av nya kursplaner
- anställningsprofiler och anställningar
- doktoranders individuella studieplaner
- disputationsanmälan
- ledamöter för fakultetens beredande organ
Varje institution leds av en prefekt. Vissa beslut behöver inte gå upp till dekanens eller fakultetsstyrelsens nivå, utan fattas av prefekten. Prefekts beslutsmöten brukar bestå av prefekt, prefektstöd och studeranderepresentant. Ärenden som tas upp på prefekts beslutsmöten kan vara rutiner, policys och mer praktiska ärenden som rör kärnverksamheten.
Beslut som fattas av prefekt är bland annat:
- reviderade kursplaner
- tidsbegränsade anställningar
- kursutbud
- institutionens verksamhetsplanering och interna budgetramar, inom av fakultetsstyrelsen fastställda ramar
- examinatorer på grundnivå
Utbildningsrådet vid fakulteten för samhällsvetenskap är ett beredande organ för utbildningsfrågor. Rådets uppgift är att:
- utforma strategier och prioriteringar för att stärka och konsolidera fakultetens utbildningsverksamhet
- bereda ansökningar om inrättande av utbildningar
- kvalitetssäkra och följa upp fakultetens utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå
- utveckla innehåll och utbildningsformer för fakultetens utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå
- föreslå fakultetsgemensamma och universitetsöverskridande initiativ som gemensamma kurser på avancerad nivå och forskarnivå
Det finns även utbildningsråd på vissa av institutionerna som arbetar med utbildningsfrågor på institutionsnivå.
Anställningsnämnderna är beredningsorgan till beslutsmöten utlysta i särskild ordning för dekan respektive fakultetsstyrelse. Nämnderna ska bereda följande ärenden:
- tillsvidareanställningar (beslut fattas av dekan utom när det gäller professor – då beslutar rektor. Anställningsprofil för professor ska beslutas av fakultetsstyrelsen)
- docentutnämningar (beslut fattas av dekan)
- meriteringsanställningar (beslut fattas av dekan men när meriteringen riktas mot professor ska ärendet informeras fakultetsstyrelsen)
Vid fakulteten för samhällsvetenskap finns två anställningsnämnder:
Anställningsnämnden för ärenden gällande personal med huvudsaklig inriktning mot forskning som har följande sammansättning:
- ordförande; dekan
- två lärarrepresentanter, båda med lägst professorskompetens, varav en ska vara ledamot i fakultetsstyrelsen
- (adjungerad) prefekt vid berörd institution
- (adjungerad) ordförande i berört handledarkollegium
- en studeranderepresentant
- föredragande, administrativt stöd; HR-partner
Anställningsnämnd för ärenden gällande lärare som undervisar på grund- och avancerad nivå som har följande sammansättning:
- ordförande; prodekan
- två lärarrepresentanter med lägst lektorskompetens
- (adjungerad) prefekt och/eller ämnesrepresentant vid berörd institution
- en studeranderepresentant
- föredragande, administrativt stöd; HR-partner
Handledarkollegierna är beredande organ för prefekt, dekan och fakultetsstyrelse. Handledarkollegier ska finnas i de ämnen inom vilka forskarutbildning bedrivs. Handledarkollegiet ska bestå av:
- ordförande (minst docentkompetens)
- vice ordförande (minst docentkompetens)
- professorer, docenter och huvudhandledare, anställda inom det aktuella forskarutbildningsämnet vid den eller de institutioner där respektive forskarutbildningsämne bedrivs
- två doktorandrepresentanter
- prefekt
- administrativt stöd
Handledarkollegiernas uppgifter är att
- utforma strategier och prioriteringar för att stärka ämnets forskningsverksamhet
- kvalitetssäkra och följa upp fakultetens utbildning på forskarnivå
- ansvara för forskarstuderandes individuella studieplaner
- utveckla innehåll och utbildningsformer för forskarutbildning
- bistå prefekt i löpande ärenden inom forskarutbildningen, bl.a. föreslå handledare efter beredning i samråd med prefekt, föreslå anställningsprofil för doktorandtjänst, föreslå antagning av studerande på forskarnivå, granska förslag på tidavräkning för forskarstuderande, etc.
- samråda angående förslag till opponent och betygsnämnd vid doktorsdisputation i ämnet samt motsvarande samråd vid licentiatexamen
- ansvara för kvalitetssäkring av ämnets avhandlingar
- föreslå sakkunniga vid meriteringsärenden som berör forskning
Det är endast doktorander som kan vara studeranderepresentanter i handledarkollegierna.
Kursplaneutskottets (KUS) uppgift är att bereda nya kursplaner och se till att de är tydliga, lättöverskådliga och studenträttsliga. Huvudfokus är på utformningen av kursplanerna, överensstämmelse mellan de uppsatta målen, innehåll, undervisningsformer och examination. Sammansättningen i kursplaneutskottet är följande:
- ordförande; någon från ledningsstödet
- två lärarrepresentanter (utses av dekan efter förslag från prefekterna). Det eftersträvas att en av lärarrepresentanterna ska ha god insyn i lärarutbildningen
- en studeranderepresentant
- administrativt stöd
Programråden arbetar för en långsiktig och strategiskt hållbar utveckling av programmen inom fakulteterna. Programråden kan bestå av lärarrepresentanter, programansvarig, sekreterare från administrationen samt studeranderepresentanter.
Programrådets uppgift är bland annat:
- att programvärderingar och kursvärderingar följs upp och återrapporteras
- att arbeta för samverkan mellan akademi och arbetsliv/branschsektor sker som en naturlig del i utbildningen
Fakulteten för konst & humaniora
En fakultetsstyrelse är det högsta beredande organet för fakulteten. I fakultetsstyrelsen brukar dekanen, prodekanen, fakultetsanställda ledamöter, externa ledamöter och studeranderepresentanter sitta med. Här har du som studeranderepresentant möjlighet att få insyn i och påverka fakultetens verksamhet i stort.
Varje fakultetsstyrelse ansvarar inom sitt område för utbildning, forskning och samverkan med bland annat samhälle och näringsliv. Huvudansvaret är främst inom vetenskapliga, innehållsmässiga och kvalitetsrelaterade frågor, men även fördelning av resurser.
Det innebär att fakultetsstyrelsens uppgift är att:
- fatta beslut om verksamhetens organisation
- följa upp fakultetens utveckling i förhållande till strategiska planer och policys
- följa upp fakultetens utveckling med avseende på kvalitet i utbildning, forskning och samverkan
- fördela resurser ut till institutioner och enheter
- inrätta utbildningsprogram samt fastställa utbildningsplaner
- föreslå rektor inrättande eller avveckling av forskarämne
Att arbeta i en styrelse är både roligt och spännande. Det ger dig en möjlighet att utvecklas som person och ger en massa erfarenheter inför framtida styrelsearbeten.
Dekanen är den högst uppsatta tjänstepersonen på fakulteten. Dekanen fattar beslut om fakultetens inre verksamhet. De flesta fakulteter har ett dekans beslutsmöte samt en beredningsgrupp, ofta i nära anslutning till varandra. Det är vanligt att det är samma studeranderepresentant som är invald till dessa möten och att hen sitter med i en styrelse till antingen studentkåren eller utbildningsförening då det ofta är stora frågor som berörs och viss vana vid systemet är att rekommendera.
På dekanens beslutsmöte är du som studeranderepresentant delaktig och kan påverka när viktiga beslut fattas som till exempel anställningar av lärare och beslut som rör olika verksamheter inom organisationen.
Varje institution leds av en prefekt. Fakulteten för konst och humaniora har åtta institutioner. Prefekten fattar beslut om institutionens inre verksamhet. Vissa beslut behöver inte gå upp till dekanens eller fakultetsstyrelsens nivå, utan fattas av prefekten. Prefekts beslutsmöten brukar bestå av prefekten, administratör, institutionsanställd ledamot och studeranderepresentant. Ärenden som tas upp på prefekts beslutsmöten kan vara rutiner, policys och mer praktiska ärenden som rör kärnverksamheten.
Som studeranderepresentant är du delaktig och kan påverka beslut som rör fakultetens kärnverksamhet, till exempel kursplaner. Det är lärorikt och utvecklande för ditt framtida yrke att lära dig hur beslutsfattande går till och du utvecklar dessutom förmåga att se olika perspektiv.
På varje fakultet finns det ett utbildningsråd.
Utbildningsrådet fattar inga beslut utan är ett beredande organ. Utbildningsrådet brukar bereda ärenden på grund- och avancerad nivå till dekan och fakultetsstyrelse, liksom samordnar och följer upp kvalitetsarbetet inom utbildning.
Utbildningsrådets uppgift brukar bland annat innefatta att:
- bereda förslag till huvudområden för examina
- ta fram förslag till revidering och fastställande av utbildningsplaner
- ta fram förslag till programutbud
- bereda en plan för systematiskt kvalitetsarbete på fakulteten
Studentmedverkan är viktigt i detta råd. Som studeranderepresentant får du inblick i kvalitets-och utvecklingsfrågor som rör utbildning. Det är lärorikt och utvecklande och du har möjlighet att påverka din nära utbildningsmiljö.
Internationella gruppen fattar inga beslut utan är ett beredande organ. Gruppen tar fram förslag till handlingsplaner för internationalisering, stöttar fakultetsledningen och prefekterna och sprider information om området.
Som studeranderepresentant får du inblick i kvalitets- och utvecklingsfrågor som rör internationalisering. Det är lärorikt och utvecklande och du har stor möjlighet att påverka. Arbetsspråket är engelska så som studeranderepresentant får du också möjlighet att öva på din engelska.
Anställningsnämnden är den viktigaste nämnden på en fakultet. Anställningsnämnden bereder anställningsärenden till dekan och rektor. Nämnden begär in handlingar samt analyserar dessa och tjänsternas omfattning i förhållande till de sökandes kompetens och erfarenhet. Nämnden består av en ordförande, ansvarig prefekt i ärendet, ämnesansvarig, handläggare från personalavdelningen samt en studeranderepresentant.
Studentrepresentationen är av betydelse i nämnden eftersom lärare är universitetets viktigaste och dyrast resurs. Som studeranderepresentant får du möjlighet att påverka och får inblick i hur en rekrytering eller befordran går till. Det är lärorikt och utvecklande för ditt framtida yrke.
Handledarkollegierna är på forskarnivå och fattar inga beslut utan är beredande organ. I handledarkollegierna på de olika fakulteterna kan arbetsordningen se lite olika ut. På fakulteten för konst och humaniora finns tre handledarkollegier. Där kan du som forskarstuderande delta och påverka olika ärenden som rör forskarutbildning. Det huvudsakliga arbetet är att alla huvudhandledare tillsammans med examinatorer och studeranderepresentanter samlas och bereder ärenden för dekan och fakultetsstyrelse.
Handledarkollegiet bereder ärenden så som:
- inrättande av ämnen på forskarnivå
- utlysning av doktorandanställning och framställning av anställningsprofil
- allmänna studieplaner: nya och reviderade
- byte av handledare, biträdande handledare och examinator
- uppföljningsrapporter av forskningstid
Som studeranderepresentant får du inblick i forskarutbildningens uppbyggnad och utveckling. Det är lärorikt och utvecklande för ditt fortsatta yrke. Som arvode förlängs din doktorandanställning enligt gällande regler för förtroendeuppdrag inom universitetet.
Det är endast doktorander som kan vara studentrepresentanter i handledarkollegierna.
Kursplaneutskotten fattar inga beslut utan bereder kursplaner. På fakulteten finns två kursplaneutskott.
Kursplaneutskottets uppgift är att granska nya kursplaner, och kursplaner som ska revideras, och se till att de är tydliga, lättöverskådliga och studenträttsliga. Huvudfokus är på utformningen av kursplanerna, överensstämmelse mellan de uppsatta målen, innehåll, undervisningsformer och examination. Utskottet brukar bestå av lärare från olika ämnen, administratör från fakulteten och studeranderepresentant.
Som studeranderepresentant får du möjlighet att vara med att påverka och utveckla och granska innehåll i kursplaner mot gällande regler. Du får inblick i kvalitets- och utvecklingsfrågor som rör kurser. Studentmedverkan är viktigt i utskotten.
Det är roligt, lärorikt och utvecklande och du har möjlighet att påverka din nära utbildningsmiljö.
Alla utbildningsprogram har ett programråd. Studentmedverkan är viktigt i programråden.
Programråden arbetar för en långsiktig och strategiskt hållbar utveckling av programmen inom fakulteterna. Programråden kan bestå av lärarrepresentanter, programansvarig, sekreterare från administrationen samt studeranderepresentanter.
Programrådets uppgift är bland annat:
- att programvärderingar och kursvärderingar följs upp och återrapporteras
- att arbeta för samverkan mellan akademi och arbetsliv/branschsektor sker som en naturlig del i utbildningen
Som studeranderepresentant har du möjlighet att påverka och utveckla din egen programutbildning. Det är både lärorikt och utvecklande.
Ledargruppsmötena fokuserar på institutionens utveckling. Detta omfattar ekonomi, bemanning, utbildning, samverkan, forskning och organisation. Deltar gör prefekt, biträdande prefekt/ansvarig för utbildningskvalitet, ansvarig för utveckling av ämne, lärarrepresentant och studeranderepresentant.
Grund för planering av terminernas LG-agenda:
– planera +Change Days, Research Retreat, forskningsseminarier
– planera bemanning, utveckling, institutionskultur
– input till fakultetens höst- och vårdialoger
– input från D&Q-möten
– input från reflektionsmöten – återkoppla feedback och beslut till reflektionsmöten
Ingen tidsbegränsning på uppdrag för studeranderepresentant.
Ledargruppsmöten pågår i 2 timmar (en gång per termin är det ett femtimmarsmöte), 7 gånger/termin.
Ledargruppsmöten hålls på engelska.
Fakulteten för hälso- & Livsvetenskap
En fakultetsstyrelse är det högsta beredande organet för fakulteten. I fakultetsstyrelsen brukar dekanen, prodekanen, fakultetsanställda ledamöter, externa ledamöter och studeranderepresentanter sitta med.
Varje fakultetsstyrelse ansvarar inom sitt område för utbildning, forskning och samverkan med bland annat samhälle och näringsliv. Huvudansvaret är främst inom vetenskapliga, innehållsmässiga och kvalitetsrelaterade frågor, men även fördelning av resurser.
Det innebär att fakultetsstyrelsens uppgift är att:
- fatta beslut om verksamhetens organisation
- följa upp fakultetens utveckling i förhållande till strategiska planer och policys
- följa upp fakultetens utveckling med avseende på kvalitet i utbildning, forskning och samverkan
- fördela resurser ut till institutioner och enheter
- inrätta utbildningsprogram samt fastställa utbildningsplaner
- föreslå rektor inrättande eller avveckling av forskarämne
Dekanen är den högst uppsatta tjänstepersonen på fakulteten. De flesta fakulteter har ett dekans beslutsmöte samt en beredningsgrupp, ofta i nära anslutning till varandra. Det är vanligt att det är samma studeranderepresentant som är invald till dessa möten och att hen sitter med i en styrelse till antingen studentkåren eller en utbildningsförening då det ofta är stora frågor som berörs och viss vana vid systemet är att rekommendera.
Varje institution leds av en prefekt. Vissa beslut behöver inte gå upp till dekanens eller fakultetsstyrelsens nivå, utan fattas av prefekten. Prefekts beslutsmöten brukar består av prefekten, administratör, institutionsanställd ledamot och studeranderepresentant. Ärenden som tas upp på prefekts beslutsmöten kan vara rutiner, policys och mer praktiska ärenden som rör kärnverksamheten.
På varje fakultet finns det ett utbildningsråd.
Utbildningsrådet brukar bereda ärenden på grund- och avancerad nivå till dekan och fakultetsstyrelse, liksom samordnar och följer upp kvalitetsarbetet inom utbildning.
Utbildningsrådets uppgift brukar bland annat innefatta att:
- bereda förslag till huvudområden för examina
- ta fram förslag till revidering och fastställande av utbildningsplaner
- ta fram förslag till programutbud
- bereda en plan för systematiskt kvalitetsarbete på fakulteten
Anställningsnämnden bereder anställningsärenden till dekan och rektor. Nämnden begär in handlingar samt analyserar dessa och tjänsternas omfattning i förhållande till de sökandes kompetens och erfarenhet. Nämnden består av en ordförande, ansvarig prefekt i ärendet, ämnesansvarig, handläggare från personalavdelningen samt en studeranderepresentant.
I handledarkollegierna på de olika fakulteterna kan arbetsordningen se lite olika ut. Det huvudsakliga arbetet är att alla huvudhandledare tillsammans med examinatorer och studentrepresentanter samlas och bereder ärenden för dekan och fakultetsstyrelse.
Handledarkollegiet bereder ärenden så som:
- inrättande av ämnen på forskarnivå
- utlysning av doktorandanställning och framställning av anställningsprofil
- allmänna studieplaner: nya och reviderade
- byte av handledare, biträdande handledare och examinator
- uppföljningsrapporter av forskningstid
Det är endast doktorander som kan vara studentrepresentanter i handledarkollegierna.
Kursplaneutskottets uppgift är att granska nya kursplaner och kursplaner som ska revideras, och se till att de är tydliga, lättöverskådliga och studenträttsliga. Huvudfokus är på utformningen av kursplanerna, överensstämmelse mellan de uppsatta målen, innehåll, undervisningsformer och examination. Utskottet brukar bestå av lärare från olika ämnen, administratör från fakulteten och studeranderepresentant.
Programråden arbetar för en långsiktig och strategiskt hållbar utveckling av programmen inom fakulteterna. Programråden kan bestå av lärarrepresentanter, programansvarig, sekreterare från administrationen samt studeranderepresentanter.
Programrådets uppgift är bland annat:
- att programvärderingar och kursvärderingar följs upp och återrapporteras
- att arbeta för samverkan mellan akademi och arbetsliv/branschsektor sker som en naturlig del i utbildningen
Ekonomihögskolan
En fakultetsstyrelse är det högsta beredande organet för fakulteten. I fakultetsstyrelsen brukar dekanen, prodekanen, fakultetsanställda ledamöter, externa ledamöter och studeranderepresentanter sitta med. Varje fakultetsstyrelse ansvarar inom sitt område för utbildning, forskning och samverkan med bland annat samhälle och näringsliv. Huvudansvaret är främst inom vetenskapliga, innehållsmässiga och kvalitetsrelaterade frågor, men även fördelning av resurser.
Det innebär att fakultetsstyrelsens uppgift är att:
- fatta beslut om verksamhetens organisation
- följa upp fakultetens utveckling i förhållande till strategiska planer och policys
- följa upp fakultetens utveckling med avseende på kvalitet i utbildning, forskning och samverkan
- fördela resurser ut till institutioner och enheter
- inrätta utbildningsprogram samt fastställa utbildningsplaner
- föreslå rektor inrättande eller avveckling av forskarämne
Dekanen är den högst uppsatta tjänstepersonen på fakulteten. De flesta fakulteter har ett dekans beslutsmöte samt en beredningsgrupp, ofta i nära anslutning till varandra. Det är vanligt att det är samma studeranderepresentant som är invald till dessa möten och att hen sitter med i en styrelse till antingen studentkåren eller en utbildningsförening då det ofta är stora frågor som berörs och viss vana vid systemet är att rekommendera.
Varje institution leds av en prefekt. Vissa beslut behöver inte gå upp till dekanens eller fakultetsstyrelsens nivå, utan fattas av prefekten. Prefekts beslutsmöten brukar består av prefekten, administratör, institutionsanställd ledamot och studeranderepresentant. Ärenden som tas upp på prefekts beslutsmöten kan vara rutiner, policys och mer praktiska ärenden som rör kärnverksamheten.
På varje fakultet finns det ett utbildningsråd.
Utbildningsrådet brukar bereda ärenden på grund- och avancerad nivå till dekan och fakultetsstyrelse, liksom samordnar och följer upp kvalitetsarbetet inom utbildning.
Utbildningsrådets uppgift brukar bland annat innefatta att:
- bereda förslag till huvudområden för examina
- ta fram förslag till revidering och fastställande av utbildningsplaner
- ta fram förslag till programutbud
- bereda en plan för systematiskt kvalitetsarbete på fakulteten
Anställningsnämnden bereder anställningsärenden till dekan och rektor. Nämnden begär in handlingar samt analyserar dessa och tjänsternas omfattning i förhållande till de sökandes kompetens och erfarenhet. Nämnden består av en ordförande, ansvarig prefekt i ärendet, ämnesansvarig, handläggare från personalavdelningen samt en studeranderepresentant.
I handledarkollegierna på de olika fakulteterna kan arbetsordningen se lite olika ut. Det huvudsakliga arbetet är att alla huvudhandledare tillsammans med examinatorer och studeranderepresentanter samlas och bereder ärenden för dekan och fakultetsstyrelse.
Handledarkollegiet bereder ärenden så som:
- inrättande av ämnen på forskarnivå
- utlysning av doktorandanställning och framställning av anställningsprofil
- allmänna studieplaner: nya och reviderade
- byte av handledare, biträdande handledare och examinator
- uppföljningsrapporter av forskningstid
Det är endast doktorander som kan vara studentrepresentanter i handledarkollegierna.
Kursplaneutskottets uppgift är att granska nya kursplaner och kursplaner som ska revideras, och se till att de är tydliga, lättöverskådliga och studenträttsliga. Huvudfokus är på utformningen av kursplanerna, överensstämmelse mellan de uppsatta målen, innehåll, undervisningsformer och examination. Utskottet brukar bestå av lärare från olika ämnen, administratör från fakulteten och studeranderepresentant.
Programråden arbetar för en långsiktig och strategiskt hållbar utveckling av programmen inom fakulteterna. Programråden kan bestå av lärarrepresentanter, programansvarig, sekreterare från administrationen samt studeranderepresentanter.
Programrådets uppgift är bland annat:
- att programvärderingar och kursvärderingar följs upp och återrapporteras
- att arbeta för samverkan mellan akademi och arbetsliv/branschsektor sker som en naturlig del i utbildningen
Nämnden för lärarutbildning
Nämnden har det övergripande ansvaret för lärarprogrammens innehåll och kvalitet, liksom det övergripande ansvaret för verksamheten vid Regionalt utvecklingscentrum, RUC.
Nämnden för lärarutbildning har i uppdrag att samordna, utveckla och kvalitetssäkra Linnéuniversitetets lärarutbildning, dess forskningsbas samt regional samverkan inom förskole- och skolområdet. Nämnden har ett ansvar för samverkan med det omgivande samhället inom sitt sakområde, inkluderat verksamhetsförlagd utbildning. Den har även ansvar för globala värden inom sitt sakområde.
Nämnden för lärarutbildningen leds av vicerektor och biträdande vicerektor. Dessa har stöd från kansliet för lärarutbildning i arbetet. De fakulteter vars kurser ingår i lärarutbildningens program, finns representerade som ledamöter i nämnden. Ledamoten är fakultetens dekan eller den som respektive dekan utser. I nämnden finns även två externa ledamöter och tre studeranderepresentanter.
Ofta kan de studeranderepresentanter som sitter i nämnden även sitta i beredningsgruppen.
Vicerektorn är den högst uppsatta tjänstepersonen på nämnden för lärarutbildning och har precis som dekanerna ett beslutsmöte. Det är vanligt att studeranderepresentanten som sitter här även sitter i styrelsen till antingen Linnékåren eller en utbildningsförening då det ofta är stora frågor som berörs och viss vana vid systemet är att rekommendera.
Beredningsgruppen utgörs av vicerektor, biträdande vicerektor, programrådsledare, utbildningssamordnare, kanslichef, nämndstöd samt studeranderepresentanter. Beredningsgruppen bereder ärenden till nämnden och träffas inför varje nämndsmöte.
Ofta kan de studeranderepresentanter som sitter i beredningsgruppen även sitta i nämnden.
Programråden arbetar för en långsiktig och strategiskt hållbar utveckling av programmen inom nämnden. För varje verksamhetsområde inom lärarutbildningen finns ett programråd. Programråden är en organisatorisk nivå mellan nämnden för lärarutbildning och institutionerna som medverkar i lärarutbildningen. Råden är en del av nämndens arbete med kvalitetssäkring av utbildningarna.
Programråden kan bestå av lärarrepresentanter, programansvarig, utbildningssamordnare från kansliet samt studeranderepresentanter.
Programrådets uppgift är bland annat:
- att programvärderingar och kursvärderingar följs upp och återrapporteras
- att arbeta för samverkan mellan akademi och arbetsliv/branschsektor sker som en naturlig del i utbildningen
De fem programråden är:
- förskollärarexamen
- grundlärarexamen
- ämneslärarexamen
- yrkeslärarexamen
- speciallärarexamen/specialpedagogexamen