Linnékåren är en HBTQI-diplomerad verksamhet 

Året i utbildningsfrågor

Något av det viktigaste Linnékåren arbetar med är att säkra kvaliteten på utbildningarna vid Linnéuniversitetet, och till skillnad från det studiesociala (ni vet, events och sådant) syns det inte alltid mycket utåt. Därför tar vi oss tiden i slutet av läsåret och sammanfattar kort vad vi har arbetat med.

Utbildningsbevakarnas årskrönika

Eric och Natalie har skrivit en lättsam text om sitt år, baserat på korta rubriker som ”Årets myt” och ”Årets överlevnadsstrategi”. Du kan läsa den här.

Satellitorter

Under våren har vi påbörjat ett arbete med att vara mer synliga ute på satellitorterna (orter som inte är Kalmar eller Växjö men där utbildningarna ändå genomförs på plats genom Linnéuniversitetet). Främst har vi varit ute i klasserna och diskuterat vad fusk och plagiat (eller mer byråkratiskt: försök att vilseleda) kan innebära, men vi har även tagit upp möjligheten att starta en förening på plats.

ChatGPT

Många har nog hört talas om boten som kan skriva hela hemtentan åt dig, och det här har självklart diskuterats både internt i kåren och externt med folk från universitetet. Vi på kåren tycker att ChatGPT är en bra resurs och uppmanar er att använda resursen på ett ansvarsfullt sätt. Att låta boten skriva hela arbetet är fortfarande ett försöka att vilseleda eftersom du inte har skrivit texten, men du kan bolla idéer och utkast precis som med en medstudent. Saknar du någon som kan korrekturläsa din text? Testa ChatGPT! Vill du veta hur du kan skriva mer akademiskt? Fråga ChatGPT! Använd boten som ett verktyg för att lära dig mer – det finns många olika sätt du kan anpassa den till just ditt ämne.

Observera att det alltid är en bra idé att fråga din lärare vad hen anser är tillåtet på kursen!

Kursutvärderingskampen

Det här är något du kanske märkte av om du följer oss eller din utbildningsförening i sociala medier. Under en vecka hade utbildningsföreningarna möjlighet att tävla i vem som bäst fick ut meddelandet att det är viktigt att fylla i kursvärderingen efter avslutad kurs. De bedömdes enligt följande kriterier:

  • Informativt
  • Kreativt
  • Koppling till sina program

Vinnaren blev CNaS (Calmare Naturvetenskapliga Studentförening) med motiveringen

”Genom ett omfattande engagemang bland både studenter och undervisande lärare har utbildningsföreningen skapat ett visuellt mästerverk som imponerar. Vinnarnas bidrag har easter eggs, ett episkt anslag, utpräglad känsla för cinematik, en stark koppling till deras utbildningar och en bra balans mellan kreativitet och information.”

Ni hittar deras bidrag här, och kolla gärna in de andra föreningarnas bidrag också!

Nästa termin då?

Vi fortsätter självklart vårt arbete nästa verksamhetsår. Några saker vi kommer att arbeta med är:

  • undersöka hur det ser ut med rutiner för självständiga arbeten på universitetet,
  • fortsätta utveckla vårt arbete med att samordna studeranderepresentanter, och
  • pusha för att disciplinnämnden ska ha tydliga motiveringar till sina beslut.

Vad kan du göra?

Vill du engagera dig för utbildningskvaliteten? Det finns många saker du kan göra, här är några förslag:

  • Bli studeranderepresentant i ditt programråd
  • Bli studerandeskyddsombud på din fakultet
  • Engagera dig i utbildningsfrågor i din utbildningsförening
  • Berätta för oss vad som händer på din utbildning
  • Läs kursplanen för varje kurs
  • Fyll i din kursvärdering
  • Bli anteckningsstöd eller mentor för en kursare

Dela nyheten:

Senaste nyheterna

Sivansfestivalen

På campus Växjö värmer vi upp inför en riktig festivalsommar med